IS

På nettsiden:

Kontakt oss

Om IS

Temaoversikt:

1968

Afganistan

Antikapitalisme

Antirasisme

Faglig kamp

Klima

Krigen i Irak

Kultur

Kvinnekamp

Marxisme

Midtøsten

Nasjonalisme

Økonomi

Søk i arkivet

Avansert

website stats

space
space

boks Hva skjer

boks Lenker

boksInternasjonal Sosialisme

Møter, seminarer, demoer. Se hva som skjer. [mer]

Motstand på nettet [mer]

Abonner på Internasjonal Sosialisme. [mer]

Kunst til folket!?

FINNES DET en folkelig kunst? Hva er kunst og hvem er folket? Riksutstillingeene har i år femtiårsjubileum. I alle disse årene har de reist land og strand rundt, for å formidle billedkunst.

linje

Publisert: 30.10.2003

"Kunst til folket" er en utstilling, som ser ut til å reflektere rundt selve det å skulle formidle kunst. Er det slik at alle trenger kunst? Trenger kunsten folket? Jonas Ekeberg er kurator for utstillingen, og har tatt med mange forskjellige formidlingsaktører.

Blant annet kan en se en kavalkade av kunstprogrammer som NRK har sendt gjennom årene. Dekningen av billedkunst har aldri vært spesielt god. Og gjennom NRKs historiske presentasjon kan en se hvordan billedkunsten i dag nærmest reduseres til harselerende underholdning.

I "Bed Piece" av GM-Salong (Toril Goksøyr og Camilla Martens), ser man en seng hvor to personer med masker av George Bush og Kristin Krohn Devold. Sammen med dem ser vi også deres "dukke-barn", Kjell Magne Bondevik.

Verket viser naturligvis til Norges uselvstendige utenrikspolitikk, men har samtidig en henvisning til en protest-performance av John Lennon og Yoko Ono. Sammen med dem var også datteren (Bondevik) til Ono. Verket virket i sin tid som en skarp kritikk av Vietnam-krigen.

Med maskene på

Flere ungdomsorganisasjoner er blitt bedt om å stille med personer som kan bære maskene. Deriblant Internasjonale Sosialister. Med maskene på kan Bush og Devold gjøre hva de vil, f.eks fortsette på veggavisen, som er plassert bak dobbeltsengen.

Midt på veggen, blant tusj-skrift, symbolikk og avisutklipp, henger Morten Kroghs silketrykk "Kunst på arbeidsplassen". Bildet er en slags ironi over statens demokratiseringsforsøk av kunsten.

Arbeidere står takknemlige med lua i hånden, mens Harry Fett (fabrikkeier, kunsthistoriker og riksantikvar) viser frem et bilde av en italiensk renessansefyrste. Fyrsten og Fett har samme ansiktsfarge, noe som plasserer dem i et fellesskap, herskerklassen.

Hvor viktig var det for arbeidere å få ta del i denne typen kunst? Er det slik at det finnes en kunst tilrettelagt for enkelte grupper? Er det som vokser frem som veggavis, rundt dette silketrykket, kunst?

Relasjonell kunst

New Meaning (http://kunst.no/newmeaning) er et kunstprosjekt i den såkalte relasjonelle kunst-genren. Prosjektet er startet opp av Ebba Moi, Anne Berntsen og Gry Ulrichsen (utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim). Prosjektet bygger på en politisk motivert, estetisk tenkning og virker sosialt interaktivt.

New Meaning har fire utgivelser bak seg, og kan sees som eneste talerøret i Norge, der unge asylsøkere og fremmedspråklige kan delta i den offentlige debatt på egne premisser. Jamid Seyed Naser uttaler på hjemmesiden: "Med tanke på det politiske klimaet i verden er det viktig, og på sin plass, at vi som er nye i Norge får en stemme i det offentlige, og på denne måten blir sett og hørt på egne premisser."

Disse egne premissene skaper en New Meaning.

Prosjektlederne bryr seg ikke om at enkelte kolleger mener at prosjektet er for politisk korrekt. - "Vi vet at bladet har stor gjennomslagskraft".

Reklame

Adbuster som er kjent for sin "jamming" av reklameplakater, stiller ut sin "reklame-finansierte" bibel. Reklame er vel den formen for visuelt uttrykk som når flest mennesker. Adbuster problematiserer reklamens makt, ved å manipulere kjente merker til selvmotsigende, selvkritiske og ironiske budskap.

Ved å sette reklame inn i Bibelen, berører de et felt som tilsynelatende er fritt for kommersialisme. Lanseringen av gratis-bibelen var en spøk, som størstedelen av medie-Norge bet på. Nyheten skapte en voldsom debatt.

Adbuster lanserte reklame-bibelen for å sette fokus på presset ungdom utsettes for gjennom reklame, blant annet i skolen. Avisartikler om lanseringen, lysskilt med utvalgt bibel-reklamer og bestillingskuponger for bibelen (1100 bestilte bibler) er stilt ut sammen med en konkret utgave av gratisbibelen.

Gardar Eide Einarsson har hentet et innslag fra Dagsrevyen som han viser på storskjerm, og tekster på engelsk. Innslaget viser nyåpningen av IKEA på Furuset, og hvordan folk nærmest tramper hverandre ned for å bli "først til mølla". Reporteren intervjuer ansvarlig fra IKEA, som forklarer det hele med at "det ser ut til at det er slikt som skjer når noe er gratis i Norge.....".

Utstillingen bugner av de mest forskjellige former for formidling. Den er verdt å få med seg, men husk å ha litt god tid!

Kunstnernes Hus, Oslo, 17.10.03 - 16.11.03
Tromsø Kunstforening, Tromsø, 27.2.04 - 04.04.04
Bomuldsfabriken Kunsthall, Arendal, 16.04.04 - 16.5.04


printPrint-versjon

tipsTips en venn:

tips
space

space

Til toppenTil toppen

ForumKommenter denne artikkelen (Krever innlogging).


space

Logg inn



Husk meg

Ny Bruker


RSS-feed

Siste 5 saker:

Hvilken definisjon av politisk overvåking har EOS?

EOS-utvalget på Stortinget har undersøkt påstander om politisk overvåkning rettet mot Internasjonale Sosialister (IS) og andre aktivist ... [mer]

13.03.2014

Sosialisme Nedenfra 2013

Lørdag 25. mai arrangerer vi Sosialisme Nedenfra i Oslo sentrum. Den syriske sosialisten Ghayath Naisse er en av gjestene på seminaret. ... [mer]

29.04.2013

Internasjonale sosialister krever stans i overvåkningen

... [mer]

16.03.2013

Derfor er vi åpne som revolusjonære sosialister

... [mer]

16.03.2013

To år i revolusjon og frigjøringskamp

... [mer]

15.03.2013

INTERNASJONALE SOSIALISTER // PB 9226, 0134 Oslo. // Tel: 22 20 17 89 // Fax: 22 20 35 70. Epost: intsos@intsos.no. Teknisk: webmaster@intsos.no.